Yhteistyössä S-ryhmä / Raflaamo
Suomessa jo useamman vuoden jatkunut erikoisolut- ja pienpanimobuumi on tuonut ravintoloille uusia haasteita. Aikaisemmin riitti, kun hanassa oli bulkkilageria ("Iso kolmonen!"), mutta nykyisin esimerkiksi IPA:t ovat jo Alepoidenkin hyllyiltä löytyviä valtavirtaoluita ja asiakkaat kaipaavat olutvalikoimalta laajuutta sekä vaihtelua. Toisaalta oluttarjonnan moninaisuus saattaa hämmentää asiakkaita, jotka eivät ole kovinkaan hyvin perehtyneet oluisiin. S-ryhmän vastaus tähän haasteeseen on Beer & You -konsepti, johon meidät kutsuttiin tutustumaan ketjupäällikkö Miko Kamppurin ja viestintäsuunnittelija Anna Lappalaisen johdolla. Mukana oli myös muita olutbloggareita kuten Tuopillinen, Kaunis humala, Tyttö ja tuoppi ja Punavuori Gourmet.
Beer & You -konseptin ideana on, että oluet on jaoteltu yhdeksään erilaiseen, värikoodattuun makuprofiiliin. Esimerkiksi Kevyet ja raikkaat -makuprofiiliin kuuluvat vehnäoluet, wit beerit, steam beerit ja pale alet. Makuprofiileihin voi tutustua tarkemmin Raflaamon Beer & You -sivulla. Jos tietää, millaisista oluista pitää, värikoodauksen avulla on helppo löytää samanlaisia oluita maistettavaksi. Jos taas oluiden maailma on vieras, värikoodauksen ohessa olevat kuvaukset auttavat hahmottamaan erilaisia oluttyylejä. Esimerkiksi alkoholittomien oluiden väri on sama, jolla Alko markkinoi alkoholittomia juomia.
Konseptiin kuuluvat myös kotimaisesta puusta valmistetut maistelulaudat, joiden kanssa voi järjestää neljän oluen tastingin, sekä viisi eri oluttyyleille sopivaa lasityyppiä (mm. olutravintoloiden varastetuin lasityyppi teku-lasi). Lasien suunnitteluun panostettu, sillä logon alaosa on mittaviivan kohdalla ja yläosa osoittaa kohdan, johon vaahtokukan tulisi ylettyä, mikäli olut on kaadettu oikein. Lisäksi konseptiin kuuluviin olutpulloihin tulee Beer & You -tarra, jotta ne on helppo erottaa kylmäkaapista. Eri oluttyyleihin tutustumisen lisäksi konseptin on tarkoitus auttaa sekä asiakkaita että ravintoloita ruoan ja oluen yhdistämisessä. Tällä hetkellä Beer & You on käytössä 16 S-ryhmän olutravintolassa eri puolilla Suomea ja ensi vuoden aikana sen on tarkoitus laajentua edelleen.
Konseptin esittelyssä tarjottiin eri makuprofiileja edustavia oluita, joista lähes kaikkiin oli yhdistetty myös ruokaa. Oluiden ja ruokien yhdistämisessä unohdettiin onneksi perinteinen olut ja makkara -kombo ja oluita yhdistettiin rohkeasti yllättäviinkin ruokiin, kuten makeisiin kakkuihin ja piirakoihin. Oluet ja ruoat olivat seuraavanlaiset:
Kokonaisuutena konsepti vaikutti mielenkiintoiselta ja toimivalta. Aloittelevalle olutharrastajalle se tarjoaa mahdollisuuden tutustua helposti erilaisiin oluttyyleihin. Myös mahdollisuus oman pienimuotoisen tastingin järjestämiseen on hyvä. Konseptin avulla saadaan toivottavasti myös nostettua oluen profiilia ruokajuomana, sillä joissain tapauksissa olut toimii ruoan kanssa paremmin kuin viini (esimerkiksi jouluruokien kanssa tai tomaatin, sipulin ja munaruokien kanssa). Toimintaa onkin tarkoitus laajentaa rajatusti olutravintoloiden lisäksi myös ruokaravintoloihin niin, että ruokalistoihin tulee viinisuositusten rinnalle myös olutsuosituksia.
Tämä oli hyvä alku, jäämme kiinnostuneina odottelemaan jatkoa.
Suomessa jo useamman vuoden jatkunut erikoisolut- ja pienpanimobuumi on tuonut ravintoloille uusia haasteita. Aikaisemmin riitti, kun hanassa oli bulkkilageria ("Iso kolmonen!"), mutta nykyisin esimerkiksi IPA:t ovat jo Alepoidenkin hyllyiltä löytyviä valtavirtaoluita ja asiakkaat kaipaavat olutvalikoimalta laajuutta sekä vaihtelua. Toisaalta oluttarjonnan moninaisuus saattaa hämmentää asiakkaita, jotka eivät ole kovinkaan hyvin perehtyneet oluisiin. S-ryhmän vastaus tähän haasteeseen on Beer & You -konsepti, johon meidät kutsuttiin tutustumaan ketjupäällikkö Miko Kamppurin ja viestintäsuunnittelija Anna Lappalaisen johdolla. Mukana oli myös muita olutbloggareita kuten Tuopillinen, Kaunis humala, Tyttö ja tuoppi ja Punavuori Gourmet.
Beer & You -konseptin ideana on, että oluet on jaoteltu yhdeksään erilaiseen, värikoodattuun makuprofiiliin. Esimerkiksi Kevyet ja raikkaat -makuprofiiliin kuuluvat vehnäoluet, wit beerit, steam beerit ja pale alet. Makuprofiileihin voi tutustua tarkemmin Raflaamon Beer & You -sivulla. Jos tietää, millaisista oluista pitää, värikoodauksen avulla on helppo löytää samanlaisia oluita maistettavaksi. Jos taas oluiden maailma on vieras, värikoodauksen ohessa olevat kuvaukset auttavat hahmottamaan erilaisia oluttyylejä. Esimerkiksi alkoholittomien oluiden väri on sama, jolla Alko markkinoi alkoholittomia juomia.
Konseptiin kuuluvat myös kotimaisesta puusta valmistetut maistelulaudat, joiden kanssa voi järjestää neljän oluen tastingin, sekä viisi eri oluttyyleille sopivaa lasityyppiä (mm. olutravintoloiden varastetuin lasityyppi teku-lasi). Lasien suunnitteluun panostettu, sillä logon alaosa on mittaviivan kohdalla ja yläosa osoittaa kohdan, johon vaahtokukan tulisi ylettyä, mikäli olut on kaadettu oikein. Lisäksi konseptiin kuuluviin olutpulloihin tulee Beer & You -tarra, jotta ne on helppo erottaa kylmäkaapista. Eri oluttyyleihin tutustumisen lisäksi konseptin on tarkoitus auttaa sekä asiakkaita että ravintoloita ruoan ja oluen yhdistämisessä. Tällä hetkellä Beer & You on käytössä 16 S-ryhmän olutravintolassa eri puolilla Suomea ja ensi vuoden aikana sen on tarkoitus laajentua edelleen.
Konseptin esittelyssä tarjottiin eri makuprofiileja edustavia oluita, joista lähes kaikkiin oli yhdistetty myös ruokaa. Oluiden ja ruokien yhdistämisessä unohdettiin onneksi perinteinen olut ja makkara -kombo ja oluita yhdistettiin rohkeasti yllättäviinkin ruokiin, kuten makeisiin kakkuihin ja piirakoihin. Oluet ja ruoat olivat seuraavanlaiset:
- Alkoholiton: 0,0% San Miguel
- Vaaleat janonsammuttajat: vaalea Velkopopovicky Kozel ja porkkanakakkua (toimii!)
- Kevyet ja raikkaat: Weihenstephaner Hefeweissbier ja cocktail-tikku, jossa oli kinkkua, mozzarellaa ja viinirypäle
- Puhtaat ja maltaiset: Newcastle Brown Ale ja marjapiirakkaa
- Hedelmäiset ja happamat: Brooklyn Sorachi Ace ja patonkia rapulevitteen kera (toimii!)
- Erikoisuudet ja kausioluet: Schlenkerla Rauchbier Märzen ja Tuc-keksi sinihomejuustolla
- Katkerat ja sitrusmaiset: Põhjala Virmalised IPA ja chorizoa, lihapullaa sekä leipäjuustoa
- Tummat ja paahteiset: Põhjala Must Kuld ja Fazerin Sininen -konvehti (toimii!)
- Monimuotoiset ja maukkaat: Chimay Bleue ja kinuskikakkua
Kokonaisuutena konsepti vaikutti mielenkiintoiselta ja toimivalta. Aloittelevalle olutharrastajalle se tarjoaa mahdollisuuden tutustua helposti erilaisiin oluttyyleihin. Myös mahdollisuus oman pienimuotoisen tastingin järjestämiseen on hyvä. Konseptin avulla saadaan toivottavasti myös nostettua oluen profiilia ruokajuomana, sillä joissain tapauksissa olut toimii ruoan kanssa paremmin kuin viini (esimerkiksi jouluruokien kanssa tai tomaatin, sipulin ja munaruokien kanssa). Toimintaa onkin tarkoitus laajentaa rajatusti olutravintoloiden lisäksi myös ruokaravintoloihin niin, että ruokalistoihin tulee viinisuositusten rinnalle myös olutsuosituksia.
Tämä oli hyvä alku, jäämme kiinnostuneina odottelemaan jatkoa.