Olutbloggaajia kutsuttiin ravintola Loopiin brunssille maistamaan Wasted-nimistä hävikkileivästä tehtyä olutta.
Vuosittain hävikkiruokaa kertyy kaiken kaikkiaan 460 miljoonaa kiloa, eikä sitä kaikkea saada jaettua ruoka-apuna tai käytettyä hevosten rehuksi. From Waste to Taste on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka kerää päivittäin kaupoista tällaista hukkaan menossa olevaa ruokaa ja jakaa sitä hyväntekeväisyyteen. Osa ruoasta toimitetaan ravintola Loopiin, joka kokkaa siitä lounasta ja brunssia.
Suurin osa hävikkiruoasta on leipää, ja From Waste to Taste on kokeillut yhteistyössä Brewniversen kanssa, voisiko siitä tehdä olutta. Raaka-aineena käytetty hävikkileipä on syömäkelpoista leipää, jota kaupat eivät syystä tai toisesta halua myydä kuluttajille.
Leipä on oluen raaka-aineena harvinainen, mutta ei täysin uusi keksintö. Venäläisen kvassin valmistuksessa käytetään ruisleipää, ja leipäoluita on kehitetty sekä Belgiassa että Iso-Britanniassa. Wasted on kuitenkin täysin uudenlainen olut, sillä siinä raaka-aineesta peräti 50 % on leipää. Muissa leipäoluissa leivän osuus raaka-aineista on 20-30 %.
Maisteltavana oli kymmenen litran kokoinen koe-erä numero 5, johon oli käytetty kauraleipää. Aikaisemmissa erissä on kokeiltu mm. ruisleipää. Alkoholia oluessa oli vain 2,2 %.
Millaista olutta leivästä sitten saadaan aikaiseksi? Wasted oli väriltään vaalean kellertävää ja muistutti ulkonäöltään vehnäolutta. Tuoksu oli kevyen sitruksinen ja vähän simamainen. Maku oli kevyt, sitruksinen ja hieman vehnäolutmainen. Maussa ei ollut kauraa kauraleivän käytöstä huolimatta. Jälkimaussa oli aavistus kypsää omenaa. Kokonaisuutena Wasted oli kevyt ja raikas olut, joka sopisi janojuomaksi kuumana kesäpäivänä. Ruokajuomaksi se oli kuitenkin liian hentoinen. Korkeampi alkoholipitoisuus toisi olueeseen varmasti enemmän ryhdikkyyttä ja makua.
Syy alhaiseen alkoholiprosenttiin on Suomen lainsäädäntö, mikä ei varmaankaan yllätä ketään. Koska alkoholia on alle 2,8 %, Wasted on lainsäädännön mukaan elintarvike eikä alkoholijuoma. Tämä on mahdollistanut joukkorahoituskampanjan, johon osallistumalla pääsee maistamaan Wasted-olutta. Kampanja päättyy sunnuntaina 7.5., joten osallistumisella alkaa olla kiire. Joukkorahoituskampanjan lisäksi From Waste to Taste tutkii mahdollisuutta ryhtyä yhteistyöhön jonkin suomalaisen pienpanimon kanssa, sillä Brewniversen tuotantokapasiteetti on hyvin rajallinen.
Toivottavasti leipäoluen jatkokehitys mahdollistuu jossain muodossa, sillä leipäoluessa voi olla potentiaalia uudeksi trendiksi, ainakin mikäli keinotekoisesta 2,8 % rajasta ei tarvitse jatkossa välittää.